Strategisk indretning

Af: Mads Lindholm //


Strategisk indretning handler om, hvordan man bruger indretning til at nå sin strategi.

Du kender det sikkert.

Der er lavet ny strategi på din arbejdsplads

Og nu er indbakken fyldt med PowerPoints og nyhedsbreve med de nye strategiske keywords. Måske er der endda trykt merchandise. Eller hængt plancher op med nye værdiord.

Men hvis det går din arbejdsplads som det går for så mange, så bliver det igen hverdag. Endda ret hurtigt. De fine PowerPoints bliver i skuffen. Plancherne fortoner sig til baggrundsstøj. Og arbejdet fortsætter, som det plejer.

Rummet understøtter strategien
For år tilbage opsøgte jeg en række virksomheder og organisationer, der var mønsterbrydere på det felt. De fik hurtigt og effektivt omsat deres strategiske mål til handling og praksis. Og de gjorde det på en måde, hvor trivslen samtidigt steg.

Jeg fandt ud af, at de havde én ting til fælles: De brugte deres fysiske omgivelser aktivt i deres strategiske arbejde. Helt konkret forandrede arbejdsrummet sig sammen med den nye strategi.

Fra kontor til café
Jeg besøgte en virksomhed, der ville samarbejde på nye måder. Og helt konkret gav de medarbejderne nye pladser. I stedet for at være opdelt i afdelinger – udvikling for sig, salg for sig – så satte de hjul under deres møbler, så man nu i stedet sad sammen alt efter hvilket projekt, man arbejdede på.

En anden virksomhed ville gerne ændre arbejdskultur. For dem var det ikke effektivt med en 8-16-kultur, hvor tilstedeværelse på arbejdspladsen var symbolet på, om man bestilte noget.

Når et kontor en dag stod tomt, blev medarbejderen næste morgen mødt med et: - Nåh, du holdt nok fri i går?!

Men den pågældende havde brugt dagen hos kunder, og blev på den måde fanget i dilemmaet: Hvis hun skulle holde sin omsætning, skulle hun være væk fra kontoret. Men hvis hun skulle opnå social anerkendelse blandt kollegaerne, så skulle hun blive på kontoret.

Løsningen?

Virksomheden valgte, noget utraditionelt, at rive væggene til de fleste kontorer ned. I stedet byggede man en Starbucks-inspireret café midt i virksomheden.

En café lægger op til en mere interagerende måde at være sammen på. Møderne blev anderledes. Mere uformelle. Sjovere. Det blev nemmere at invitere kunder ind. Og så flyttede fokus sig fra de tomme kontoret og til den faktiske tilstedeværelse. For på en café er fokus naturligt på dem, der er der. Ikke på dem, hvis kontorer kunne have stået tomt.

Forskning i strategisk indretning
Det var eksempler som disse, der satte mig i gang med min forskning inden for arkitekturpsykologi og strategisk indretning.

I mit ph.d.-projekt undersøgte jeg, hvordan de fysiske omgivelser kan bruges som strategisk faktor i virksomheder. Og jeg fandt, at det fysiske miljø er en overset ressource, når det drejer sig om at skabe bedre arbejdspladser.

En bevidst brug af indretningen kan understøtte den måde, man som virksomhed vil arbejde på. Man kan skabe rum til fordybelse og ro. Og man kan skabe andre miljøer, der inviterer til samtale og samarbejde. Man kan udtrykke virksomhedens værdier og identitet igennem miljøet. Og man kan gøre en ny strategi eller en organisationsændring konkret, fordi der sker fysiske forandringer i miljøet. Hvis du er blevet nysgerrig på feltet, så kig videre her på siden eller kontakt mig på ml@madslindholm.dk.