Den frie verden skal forblive fri

(Bragt i NORDJYSKE Stiftstidende 17. november 2015.)

 

Terrorangrebet i Paris satte verden i stÄ, og endnu engang er det, vi kalder den frie verden under angreb af vÊrdier sÄ mÞrke, at vi ikke fatter det.

Siden 11. september 2001 har vi forstÄet terroren som en krig imod vores vestlige vÊrdier og som en kamp mellem pÄ den ene side den frie verden og pÄ den anden side formÞrkede ekstremister. Vi er gÄet i krig, vi har skÊrpet vores overvÄgning, vi har givet efterretningstjenester stadig flere ressourcer og befÞjelser.

Mens denne kamp udspiller sig, har vi i den frie verden accepteret, at den enkelte borger mÄ overvÄges nÊrmest grÊnselÞst.

Vi har accepteret, at vi pÄ flyveture og rejser skal lade os sikkerhedstjekke pÄ et niveau, sÄ enhver passager stemples som potentiel terrorist indtil det modsatte er bevidst. Vi tager det som udtryk for rettidig omhu, nÄr der foretages omfattende evakueringer, fordi en nervÞs studerende pÄ vej til eksamen fingererer med kabler i sin taske.

Angst som grundstemning
NĂ„r terroren endnu engang rammer, stiller vi os i natten side om side med tĂŠndte lys og nynner ”Aldrig rĂŠd for mĂžrkets magt
”. Men det er her, vi tager fejl. For terroristernes sejr er, at angsten er blevet en grundstemning hos os i en sĂ„dan grad, at vi ikke engang lĂŠngere bemĂŠrker det.

I gamle dage – det vil sige fĂžr 9/11 – kunne vi med hovedrysten se pĂ„ andre staters overvĂ„gning af egne borgere og tale hĂ„nligt om KGB-metoder. I dag accepterer vi det, og ser det endda som udtryk for tryghed. I gamle dage kunne vi glĂŠde os over det fantastiske fremskridt det var, at grĂŠnserne i Europa kunne Ă„bnes og mennesker bevĂŠge sig frit. Nu betragter vi det som en sejr, nĂ„r de lukkes.

Den frie verden
Den frie verdens grundsten er ikke vold, overvÄgning, angst eller gengÊldelse. Den frie verdens grundsten er ikke naiv laden stÄ til lige sÄ lidt som det er krigens ÞdelÊggelse.

Det er derfor, vi hylder de ledere i historien, der igennem dialog, forsoning og forandring kunne bryde mure ned, standse krige og skabe fred. Det er derfor, vi skriver love og bygger domstole, sÄ ondt ikke skal gengÊldes med ondt, men med en straf, vi kan stÄ ved.

NÄr vi giver kÞb pÄ de vÊrdier, som vores samfund er bygget pÄ, sÄ lader vi bÄde hÄnt om de, der med liv og arbejde var med til at skabe det. Og vi forpasser chancen for at give den frie verden videre til vores bÞrn.

Dialog og forsoning
Hvis vi i stedet kan samles – ikke fordi vi i kraft af religion eller ideologi har noget til fĂŠlles, men fordi vi som mennesker har noget til fĂŠlles – sĂ„ vil vi se, hvor fĂ„ ekstremisterne i virkeligheden er. SĂ„ vil vi ikke forveksle tro med terror. SĂ„ vil det formĂžrkede livssyn, der tror bomber, terror og ĂždelĂŠggelse udstille sin egen forkrĂžblede kynisme.

NÄr vi rammes, skal vi straffe. Men vi skal gÞre det med den frie verdens tro pÄ en retfÊrdig domstol og ikke med terrorens had. Vi skal se os for, men vi skal ikke overvÄge hinanden som potentielle forbrydere. Vi skal passe pÄ det, der betyder noget, men ikke sÊtte hegn op omkring os selv, for det er os selv, vi lÄser inde.

Den statsleder, der lĂžsner endnu et skud, bliver en i rĂŠkken. Den, der tĂžr tale om dialog og forsoning, skriver historie.